dinsdag 15 maart 2011

Tag

Vandaag maakte ik een nieuwe blogheader. Toen dacht ik aan een tag of een hoe-noem-je-zo'n-kaartje-met-een-touwtje. En toen m'n fotosjop sessie ten einde was bedacht ik me dat je er ook eentje kunt haken, zo'n tag dan :)



Hier het patroontje voor de tag:
Gebruik hiervoor een ongebleekte katoen dit mag gemerceriseerd (glanzend) zijn of niet.
Neem een haaknaald die eigenlijk kleiner is dan de maat die je nodig hebt. Hierdoor wordt je werk strakker. neem een stuk garen van de bol ter grote van ongeveer 50 cm, knip dit af en leg het even opzij.


1e toer: Haak 12 losse en 1 extra om te keren. Draai het werk.




2e toer:  Haak een vaste in de 2e losse en iedere volgende 11 losse. Haak een losse en keer het werk.
3e en volgende 17 toeren: haak een vaste in de eerste vaste en in iedere volgende van de 11 vasten.
 Haak een losse en keer het werk.



18e toer A Haak 6 vaste en een losse. Keer het werk




19e toer  A Haak 6 vaste en trek een lus en laat  deze kant even wachten.




18e toer B Neem het losse stukje van 50 cm. Haak hiermee een halve vaste en een losse op de eerste vaste vanuit het midden. Maak 5 vasten op de rest van de vasten.
Haak een losse en keer om.




19e toer B Haak 6 vasten en hecht de draad af.


20e toer. Neem de lus van de 19e toer A weer op en haak een losse, keer het werk. Haak nu 12 vasten en hecht de draad af. In het midden is nu een gaatje ontstaan waardoor je een draadje kunt halen.


Werk de draadjes af en voila je gehaakte 'kaartje' is klaar.

Neem nu een stukje stof dat binnen de tag valt. bestempel het, versier het met vilt doe er iets leuks mee .......

Je kunt het stukje stof vastzetten met een kleine zigzagsteek op de naaimachine. Je kunt de bovendraad in ieder gewenste kleur doen maar voor de onderdraad neem je best een creme dan valt het naaiwerk niet op
.


Een makkelijk projectje met een leuk resultaat :)

8 opmerkingen:

  1. Heel tof! Met mijn beperkte haakkennis moet dit lukken, ik probeer het zeker eens, bedankt voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me wel vinden in de dingen die je doet, leuk blog trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goed gevonden en nog mooi ook ! maar kan je dat gaatje niet simpeler doen door gewoon 1 losse te haken en 1 steek over te slagen ( zoals bij filethaken )?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @me dat heb ik eerst geprobeerd maar ik vond het gaatje een beetje te klein. dit was mooier in verhouding :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...