vrijdag 6 april 2012

keukenlabo

ik heb de afgelopen periode een aantal dingen uitgetest. 
ik kwam bij toeval allerlei huismiddeltjes tegen 
ipv de gewone middelen die je in de winkel koopt. 
die zijn vaak duur en bevatten ook nog eens van allerlei rotzooi. niet best voor de septische put 
en ook niet best voor je portemonee ..............
 daarom ben ik ze beginnen testen 
en heb ik ze her en der aangepast aan mijn eigen bevindingen 
omdat ik het één te zus en het ander te zo vond 
(en omdat ik een 'eigenwiese' ben natuurlijk).
niet alles was even succesvol 
maar toch blijf ik het meeste ervan gebruiken,
 hier volgen mijn bevindingen ....................



dit zijn wat basis ingrediënten:

(vloeibare) groene of zachte zeep
sodakristallen
(schoonmaak) azijn
baking soda of bicarbonaat
blan marseillezeepvlokken
citroensap
tea tree olie

Vloeibaar Wasmachinemiddel

neem 40 gram marseille zeepvlokken (van bijvoorbeeld Blan)
neem 40 gram sodakristallen
en los dit alles op in 1 liter heet water
goed roeren en laat het 1 nachtje staan
Soms word het mengsel iets te stevig 
dan kun je de volgende dag nog wat water toevoegen
maar meestal is goed schudden voor gebruik voldoende.
gebruik per wasbeurt 100ml en doe dit rechtstreeks in de trommel
ik gebruik dit mengsel vooral voor de minder vuile was, 
zeg maar de 'wolwas'
de 'grasgroene' broeken van de jongens 
krijg ik er niet mee schoon
maar voor de 2 kinderen, met een huidallergie,
 hier in huis is het wel veel beter 
ik vind de was zachter en prettiger aanvoelen
(ik heb ook meteen gelezen of dit 
kwaad kan voor je wasmachine
 en wat bleek er zijn verschillende mensen 
die bijvoorbeeld Miele  hebben gebeld 
met de vraag of je dit kon gebruiken 
en zij zagen daar niets verkeerds in)


Vloeibaar vaatwasmiddel (voor mij een absolute nono)

ik nam een lege fles en vulde deze met een mengsel van:
1/2 kop azijn
1 kop water
1 of 2 lepels citroensap
50 gram (vloeibare) groene of zachte zeep
Mixte alles goed door elkaar
en gebruikte 2 eetlepels per laadbeurt
maar om heel eerlijk te zijn was ik hiermee
 niet echt tevreden ...........
ik vond dat er een te sterk residu op de vaat achter bleef, 
en toen BB zelfs vond dat 
de koffie naar groene zeep smaakte ................
was het niet echt voor herhaling vatbaar dus en een
NONO

 

 Vloeibare alles spray

20 druppels tea tree olie (desinfecterend)
2 kopjes heet water
2 eetlepels vloeibare (zachte) zeep 
eventueel 20 druppels lavendel olie.
doe alle ingrediënten in een sprayfles en schud,
 je kunt het ergens opspuiten en direct afnemen met een schone doek, ! ik vind deze echt heel erg goed,
 vooral voor het schoonmaken in de keuken ben ik er super tevreden over  en met de tea tree werkt het ook nog desinfecterend
als je wil kun je er nog eens 20 druppels lavendel olie bij doen (dat is ook desinfecterend) en het ruikt iets aangenamer

 Ruitenreiniger

1/4 theelepel vloeibare zeep(echt niet meer gebruiken)
3 grote lepels azijn
2 koppen water
doe het in een sprayfles en gebruik het zoals je de gekochte middelen gebruikt 
omdat ik hier iedere dag de ramen kan schoonmaken wegens 'likkende' honden 
(don't ask!! ewwwwwww) 
is dit wel een goed alternatief voor de gekochte varianten

Verder gebruik ik altijd micro-vezel doekjes om schoon te maken
die hebben heel weinig tot geen detergent nodig
 en alles droogt streeploos op ..............
voor hele zware vlekken 
(neem nu op mijn buitenmuur, LennyB 
mag nogal graag met z'n vuile voetbal tegen de muur sjotten met alle gevolgen van dien ........) 
dan gebruik ik van die wondersponsjes 
(de action heeft die ook) en die maken echt super 
goed schoon met alleen maar water

poets ze!!
Ester

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...